jueves, 14 de junio de 2007

En marxa

Es parla molt de la crisi de la premsa. Inclús, hi ha qui ha vaticinat que els diaris desapareixeran en 30 anys. És cert que internet i la premsa gratuïta han acaparat l'atenció de lectors que potser abans anaven amb el diari sota el braç. Però, és tan greu la situació com per parlar de la mort de la premsa escrita?
Penso que ens trobem en una fase de transició en la qual els mitjans s'han de reiventar per adaptar-se a una nova era de la comunicació. Dit això, jo no crec que internet i encara menys la premsa gratuïta facin desaparèixer la premsa de la mateixa manera que l'aparició de la televisió no va suposar la fi de la ràdio.
La clau està en què els diaris busquin el seu valor afegit, allò que ningú ofereix millor que ells i ho potenciïn al màxim. Així com el punt fort d'internet és la seva actualització constant, la premsa ha de saber trobar quina és la funció que només ella pot satisfer.
Jo crec que la supervivència dels diaris passa per aprofitar una circumstància que els diferencia dels altres mitjans i és que no estan sotmesos amb tanta intensitat a la dictadura de la immediatesa. Això fa que els diaris tinguin un marge superior de temps per analitzar la notícia i treballar els gèneres d'opinió i reflexió.
Actualment, on les notícies d'última hora ens arriben per tres mitjans diferents, no té sentit que els diaris es centrin en informar de les notícies que tothom coneix. En canvi, els diaris ens poden oferir coses molt més importants com poden ser: un article d'opinió escrit per un expert, un reportatge sobre un tema no estrictament d'actualitat o un bon editorial.
Si els diaris troben el paper que els toca desenvolupar en aquesta nova etapa de la comunicació no només aconseguiran superar la crisi sinó que en sortiran reforçats. Menys laments doncs i més rotatives en marxa.

No hay comentarios: